3. huhtikuuta 2017

15+5 Faktaa minusta ja kamerastani

faktoja minusta-6876

Lähiaikoina olen nähnyt monissa blogeissa näitä faktoja bloggaajista. Halusin itsekin toteuttaa tällaisen postauksen, sillä mun mielestä on aina mielenkiintoista saada tietää uusia asioita blogin kirjoittajasta. Seuraan monia hevosblogeja, joissa on sitten niiden itsestä kerrottujen faktojen lisäksi kerrottu jotain myös blogin toisesta päätähdestä, eli hevosesta. Tästä sain idean, että minunhan pitää tietysti sitten kertoa faktoja kamerastani, sillä kun tuntuu joidenkin mielestä olevan niin suuri merkitys kuvien onnistumisen kannalta... ;) Tässäpä siis 20 faktaa, joita et välttämättä vielä tiennyt:

faktoja minusta-6755

1. En tykkää limsasta tai karkista
En vaan ymmärrä, mitä iloa siitä hiilihaposta sokerilitkun seassa on? Hyi! Karkeista en myöskään tykkää yhtään, en hedelmäkarkeista, lakritsista tai mistään vastaavasta, mikä usein aiheuttaa hämmennystä. Suklaa sen sijaan on ihan parasta! Sitä saatan syödä vähän liikaakin...

2. Olen asunut koko elämäni Orimattilassa
Vieläpä täysin samassa talossa ja vähintään 15 vuotta tässä samassa huoneessakin.

3. ...Silti Lahti tuntuu enemmän kotikaupungilta
En oikein edes tiedä, mistä tämä suoranaisesti johtuu. Orimattila on siis pikkukaupunki Lahden lähellä, joten yleensä kotipaikkaa kysyttäessä kerron asuvani Lahden lähellä. Ehkä silläkin on vaikutusta, että Lahdessa tulee kuitenkin käytyä vähintään viikoittain, sieltä löytyy mummola, paras kaveri ja kaikki isommat kaupat ja palvelut, olen ollut töissä enimmäkseen Lahdessa, tunnen Lahtea paremmin kuin Orimattilaa ja puhetyylinikin on enemmän lahtelainen kuin orimattilalainen (kyllä, näiden kaupunkien väliltä löytyy "murre-eroja"!).

4. Olen harrastanut ratsastusta 6,5 vuotta
Huh, kun se kuulostaa pitkältä ajalta. Tuota aikaa katsoessa voisi varmaan luulla mun olevan hyväkin ratsastaja, mutta olen aina käynyt vain ihan perus ratsastuskoulutunneilla kerran viikossa, en ole kilpaillut, eikä mulla ole ollut mitään hoito- ja vuokrahevosta.  Se idea vuokrahevosesta tosin on nyt pyörinyt päässä jo pitkään, mutta mistä sellaisia löytää? Ratsastus on kuitenkin aina ollut minulle enemmän harrastus kuin elämäntapa, niin kamalalta kuin se joidenkin kunnon heppatyttöjen korvaan saattaakin kuulostaa.

faktoja minusta-

5. Olen käynyt kolmessa eri maassa
Ruotsissa, Virossa ja Espanjassa (Kanariansaarilla). Toivon kuitenkin pääseväni matkustelemaan paljon enemmän sitten täysi-ikäisenä. Matkakuume nimittäin on kova, kuten sen ehkä tästä hiljattain julkaistusta postauksesta kävi ilmi.

6. En ole suomenruotsalainen
Haha, olen aika monta kertaa saanut kysymyksiä aiheesta, joten ajattelin sen nyt selventää tähän. Ennakkoluulot saattavat johtua ruotsinkielisestä nimestäni, perheen purjeveneestä, kuulemma ruotsalaisesta ulkonäöstäni ja koulussakin ruotsin numeroni on 10. Mutta ei, minulla ei tietääkseni ole mitään ruotsalaisia sukujuuria. Ei siinä, olisi siistiä olla kaksikielinen!

7. Todistuksessani ei ole koskaan ollut kasia huonompaa numeroa
Oon aina ollut se ysin tyttö koulussa, mitä kyllä ihmettelen joidenkin aineiden kohdalla, mutta en valita.

8. Aioin kirjoittaa äidinkielen, lyhyen matematiikan, englannin, ruotsin, psykologian ja yhteiskuntaopin
Järkyttävintä tässä faktassa on se, että noihin ruotsin ja psykologian kirjoituksiin pitäisi ihan oikeasti alkaa valmistautua piakkoin, en halua! Jonkun mielestä saattaa olla outoa, että haluan vapaaehtoisesti kirjoittaa sekä ruotsin että matikan, mutta mun mielestä niistä molemmista saattaa olla jotain hyötyä tulevaisuudessa. Tai sitten ei ole, mutta en osaisi päättää niiden väliltä. Myös monien kammoksuma yhteiskuntaoppi on mun mielestä ihan kiva aine!

9. Täytän 18 vuotta 150 päivän päästä
Vapaus koittakoon! Joo joo, tulee myös velvollisuuksia, mutta yritän nyt ajatella positiivisesti.

faktoja minusta-6950

10. En ole koko 2,5-vuotisen bloggaajaurani aikana pitänyt yhtäkään yli viikon taukoa blogista
Onko kukaan teistä huomannut tätä? Ei varmaan, mutta itse olen aika ylpeä kyseisestä saavutuksesta. Päätin blogia perustaessa, että pyrin postaamaan vähintään kerran viikossa, ja siitä tavoitteesta olen jotenkin ihmeen kaupalla onnistunut pitämään kiinni. En siltikään koskaan ole postannut sen takia, että "nyt on pakko". Salaisuuteni taitaa piillä valmiiksi varastoon tehdyissä teksteissä.

11. Minusta ei tule isona valokuvaajaa
Ei, en halua valokuvauksesta varsinaista ammattia itselleni, vaan haluan pitää sen pääasiassa harrastuksena. Valokuvaukseen saa kuitenkin halutessaan kulumaan paljon aikaa ja rahaa, minkä takia olisi ja on kuitenkin todella siistiä saada tästä panoksesta jotain rahallistakin palkkioita edes silloin tällöin. Minusta on myös oikeasti kivaa päästä tutustumaan ja kuvaamaan uusia ihmisiä! En vain uskalla ajatella valokuvausta kokopäivätyönä itseni kohdalla. (Ja silti olen menossa ensi viikoksi valokuvausstudiolle tettiin...)

12. Perustan yrityksen tänä keväänä
Tai siis 4H-yrityksen valokuvauskeikkoja varten. Tässä ei sinänsä ole mitään uutta, sillä teinhän viime kesänäkin kuvauskeikkoja kevytyrittäjänä laskutuspalvelun kautta. Kerroin tämän tässä kahdesta syystä: alustavia tiedusteluja kuvauskeikoista voidaan jo ottaa vastaan (varsinkin, jos sinulle on tärkeää saada kuvaaja juuri tietylle päivälle!) ja siksi, että suosittelen sinuakin miettimään oman yrityksen perustamista, jos vaikka varsinainen kesätyö uhkaa jäädä saamatta! ;)

faktoja minusta 9

13. Minulta löytyy jo aika kiva kasa kaikenlaisia kortteja ja kursseja
Hygieniapassi, ensiapukortti, järjestyksenvalvojakortti (jonka tietysti saan vasta täysi-ikäisenä, mutta koulutus on käyty jo), tänä kevääni suoritan työturvallisuuskortin, viime viikonloppuna kävin ajokortti työelämään -kurssilla, mopokorttikin löytyy, jos se tähän voidaan laskea, ja öö, jotain varmaan nyt unohtui. Tämän kerroin lähinnä siksi, että tuo erilaisten korttien kirjo alkaa olla jo aika hauskan kattava. Olen käynyt noita koulutuksia lähinnä sen takia, että todella haluaisin saada niitä varsinaisiakin kesätöitä. Kenelläkään ei kuitenkaan ole vielä kelvannut hyvä kesätyöntekijä, vaikka melkein kaikkia mahdollisia ja mahdottomia paikkoja olen hakenut. :(

14. Mielestäni asiakaspalvelu on oikeasti kivaa
Ehkei se asiakaspalvelu tosiaan ole kaikille mieluista, mutta silti ihmettelen, kuinka paljon sen kamaluudesta valitetaan. Olen ollut parissa eri kaupassa töissä (lähinnä hyllyttämässä, mutta siihenkin liittyy yllättävän paljon asiakaspalvelua), tehnyt kuvauskeikkoja, myynyt niitä poimimiani marjoja ihmisille, ja näissä kaikissa töissä mielestäni paras asia on ollut se ihmisten kanssa toimiminen ja heidän auttamisensa. Tai sitten mulle on vaan osunut poikkeuksellisen kivoja asiakkaita, hah. Oon varmaan tehnyt liikaa kesätyöhakemuksia, kun tämä postauskin alkaa pikkuhiljaa muistuttaa sellaista...

15. Minulla on pakkomielle lukemiseen
Iltaisin minun on ihan pakko saada lukea jotain ennen nukkumaanmenoa, ellen sitten oikeasti ole erittäin väsynyt, mitä tapahtuu ihan muutaman kerran vuodessa. Tämä tapa on joskus aiheuttanut pieniä ongelmia, jos vaikka lukemista ei olekaan tullut mukaan, mutta onpahan tullut sivistettyä itseäni sadoilla romaaneilla. Myös blogien lukemiseen minulla on sellainen pakkomielle, että luen aina kaikkien seuraamieni blogien kaikki postaukset.

faktoja minusta-6570
Kuvista kiitos kuuluu Ainolle!

Sitten niiden kamerafaktojen vuoro:


16. 7D mk2 painaa 910 grammaa
Aikamoinen möhkäle siis, mutta silti sen raahaaminen mukana on jokaisen gramman arvoista. Enkä kyllä tiedä, miten tuota laihdutuskuurillekaan saisi...

17. Automaattitarkennus videota kuvatessa
Tätä täytyi vielä korostaa, sillä ykkösversiossa tätä ominaisuutta ei ole. En tosin ole varmaan vielä kertaakaan tuolla varsinaista videota kuvannut, vaikka sen olemassaolo onkin tosi kiva juttu.

18. Kamerani ei vielä reissannut Suomen ulkopuolelle
Itse asiassa olen melko varma, että oma matkakuumeeni on osittain tuon kamerakaverin syytä. Minulla on ihan sellainen tunne, että se haluaa vielä nähdä vaikka mitä paikkoja, vähintään yhtä monia kuin minäkin.

19. Wi-Fi toimii erillisellä kortilla
Tästä kerroinkin aikaisemmin, mutta pakko vielä hehkuttaa, koska se on aika siisti ominaisuus. Joo, se varmaan löytyy nykyään melkein joka kamerasta ja vieläpä sisäänrakennettuna. Ottakaa kuitenkin huomioon, että edellinen kamerani oli 1100D.

20. Tällä kameralla on otettu 4860 kuvaa
Bonusfakta: tuon tiedon selvittämiseen kulutin lähes viisi kokonaista euroa, enkä yhtään ymmärrä miksi. Alle 5000 kuvaa neljässä kuukaudessa on oikeastaan yllättävän vähän, toivottavasti ehdin korjata tilanteen viimeistään kesällä!

Mitä pidit tällaisesta postauksesta? Löytyykö meistä jotain samoja piirteitä?

6 kommenttia:

  1. Olipa kiva postaus, itselläni sama että varastossa on aina jonkinlaista postausmateriaalia! :) ♥

    VastaaPoista
  2. Oli kyllä kiva postaus! Mullakaan ei ole kasia huonompaa numeroa todistuksessa (ainakaan vielä) näkynyt. Sen lisäksi rakastan lukemista, vaikka eipä mulla siihen mitään pakkomiellettä olekaan. :)Olen joskus ratsastanut aktiivisesti pari vuotta, mutta nyt ei satu mistään löytymään oikein sopivia talleja. :(

    Sun blogi on ihan sairaan hieno! Kuvat on niin hyvälaatuisia ja kauniita. Olet tosi kaunis ja hyvä valokuvaaja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ihanasta kommentistasi! <3
      Kiva että meistä löytyi muutama edes melkein samanlainen piirrettä! Itse olen ihan varma, että näin lukiossa mun todistuksesta tulee löytymään niitä kasejakin, mutta eipä tosiaan ole vielä ollut. Ja kannattaa tosiaan varoakin kehittämästä mitään pakkomielteen tapaista minkääntyyppisestä lukemisesta... :D

      Poista
  3. Mie tuohon w10 valokuvat kuvakäsittehlyyn sen verran että ko oikealla kuvvaa painat ja valittet muokkaa niin voi kokoa muuttaa.muutama kuva kerralhaan.. :D

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!

Kuvaan Canon 7D Mark II -kameralla (ennen joulukuuta 2016 otetut kuvat on otettu 1100D:llä), johon minulla on viisi objektiivia; Canon 18-55mm f/3.5-5.6, Canon 70-300mm f/4-5.6 IS USM, Canon 50mm f/1.4 USM, Canon 100mm f/2.8L IS USM sekä Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8. Kuvankäsittelyohjelmani on Lightroom 6.

Jos sinulla on kysyttävää valokuvaukseen, bloggaamiseen tai johonkin muuhun liittyen, laita rohkeasti kommenttia! Katsothan kuitenkin ensin, löytyisikö vastaus valokuvausvinkit-välilehden taakse kokoamistani postauksista tai sivupalkin hakutoiminnon avulla.